Monday, June 21, 2010

nasi ayam

0
salam..

ni aku nk kasi resepi nasi ayam yg aku buat kelmarin.. actually resepi aku oter2 skit dari resepi org.. bukan oter aper pun cumer aku campur2 kan resepi yg aku dapat dari 2 blog nie http://resepisedap-nennie.blogspot.com n http://tiffinbiru.blogspot.com/ time kasih tuan2 blog yg rajin share resepi...

bahan2

nasi:

Beras (ikutlah korang nk masak banyak mana)
penumis (yg ader kayu.. manis.. bunga lawang..)*
3 ulas bawang putih *(ditumbuk)
2 inci halia*(ditumbuk)
2 sudu mentega (untuk menumis)
air rebusan ayam

cara :
rendam beras selama 20 minit dan toskan
panaskan mentega
tumiskan bahan bahan yang ditumbuk sampai naik bau..
masukkan air.. yg nie korang agak2lah jgn banyak sangat takut lembik
pastu masukkan beras... kacau2 pastu angkat periuk korang tu masuk kat tempat rice cooker.. klu nak teruskan masak kat dapur gas pun boleh gak.
air tu kener tgk selalu takut banyak sangat.. so macam aku masuk skit dulu klu dah nak masan nampak mentah baru aku tambah ngan air rebusan ayam tu semula.. ok pastu tgulah sampai nasi masak.. jgn kacau2 selau takut beras patah2 tak cantik nanti.

nielah hasil nasi ayam aku...


ayam :

BAHAN PERAP AYAM:
ayam - yg ni pun korang ikutlah nk banyak mana.. macam aku beli yg part2 ayam jer. make sure ayam nie direbus ngan 2 liter air.. air ni nanti nk guna tuk buat sup n masak nasi..
5 sudu kicap pekat
5 sudu sos tiram
2 cm halia
2 ulas bawang putih
3 biji bawang merah
1 sudu kecil minyak bijan
CARA PERAP:
1) Campurkan semua bahan sos perap, bawang putih , halia dan ayam .Lumur ayam biar rata supaya semua bahan perap mesra dengan ayam. Biarkan selama 1 jam.
2) Panaskan 2 cawan minyak dan goreng ayam sehingga masak dan garing. Angkat ayam dan tos.
nilah hasil ayam.. sedap.. kata hubby aku lah.. he..he.

sup:

air rebusan ayam
penumis - macam biasalah klu senang beli jer sup bunjut yg dah siap ngan penumis
bawang putih *
bawang merah *
halia*
1 kiub ayam
garam
*ditumbuk

cara:

tumiskan bahan penumis, bahan2 yg telah ditumbuk.. tgu sampai naik bau masukkan air rebusan pastu masuk stok ayam n buh garam... tgu sampai mendidih.. kat sup nie korang masukkanlah part2 ayam yg banyak tulang.. nk buat atleast ader gak ayam skit2 jgnlah tgal air jer...

gambar sup aku luper nk snap..



KUAH CILI
BAHAN-BAHAN:
4 biji cili merah
5 ulas bawang putih
2 cm halia
1 sudu teh cuka atau jus limau nipis
1 sudu teh garam
1/2 cawan air
Gula secukup rasa
kisar bahan2 ni pastu masakkan atas api... lama2 skit kot sbb klu kejap nnt takut sakit perut plak.

SOS KICAP
BAHAN-BAHAN:
200 ml air rebusan
2 sudu kicap pekat
1 sudu teh seasoning
1 sudu teh minyak bijan
sedikit gula
oklah selamat mencuber....

No Response to "nasi ayam"

Post a Comment